Facebook Ads – skuteczna płatna reklama na FB?
Do niedawna reklama stanowiła instrument marketingu służący do biernego informowania odbiorców o firmie i jego produktach. W mediów społecznościowych, promowanie internetowe staje się ukierunkowane na konkretnego odbiorcę, opłacalne i nastawione na globalne wyszukiwanie klientów. Media społecznościowe oferują unikalne możliwości uzyskania dostępu do internautów-konsumentów na całym świecie za stosunkowo niską cenę w porównaniu z innymi formami promocji.
Internet stał się jednym z typowych narzędzi oferowania produktów, usług i budowania w sieci pozycji firm, które wykorzystuje się do prowadzenia kampanii marketingowych. Reklamy pojawiające się na często odwiedzanych stronach czy w social mediach pozwalają na błyskawicznie wypromowanie przedsiębiorstwa, nowego produktu lub usługi. Co więcej, Facebook oferuje specjalny system umożliwiający płatne promowanie biznesu na wszystkich platformach należących do firmy (Instagram, aplikacje z grupy Audience Network). Reklamodawcy mogą wybrać różnego typu formaty i dopasować je do profilu odbiorców.
Zalety prowadzenia kampanii na Facebooku
Działania marketingowe podjęte w Internecie mogą okazać się o wiele efektywniejsze niż w przypadku tradycyjnych banerów. Promocja na FB umożliwia dotarcie do ściśle zdefiniowanej grupy odbiorców, co jest istotne w przypadku firm, które sprzedają produkty i usługi przeznaczone dla klientów należących np. do konkretnej grupy wiekowej, mającej określone zainteresowania, uczniów, studentów, seniorów, czy będącej osobami w związku lub wychowującymi dzieci. Przedsiębiorstwo, którego kampania będzie tworzona na podstawie indywidualnych zachowań poszczególnych użytkowników ma szansę osiągnąć sukces biznesowy. Jednocześnie płatną reklamę na FB można w każdej chwili swobodnie konfigurować, co jest trudne lub niemożliwe w przypadku klasycznych kampanii marketingowych w formie plakatów, ulotek czy spotów telewizyjnych. Daje to ogromne możliwości i pozwala na testowanie rozmaitych strategii. Poza tym cena usługi jest atrakcyjna.
Warto również odnotować, że założenie firmowego fanpage’a na Facebooku może wpłynąć korzystnie na wizerunek przedsiębiorstwa, zwiększyć rozpoznawalność marki czy budować trwałe relacje z konsumentami, tworząc bazę stałych i lojalnych klientów. Przemyślana kampania promocyjna na FB i chwytliwy slogan pozwolą również na zdobycie nowych kontaktów biznesowych i wzmocnią pozycję firmy w Internecie, co w obecnych czasach jest kluczowe dla rozwoju każdego biznesu.
Jeżeli jesteś właścicielem firmy i szukasz skutecznych narzędzi marketingowych w Internecie, reklama na Facebooku to świetny sposób na marketing w niskiej cenie.
Jak zacząć się promować na Facebooku
Przedsiębiorcy, którzy chcą stworzyć efektywną i przyciągającą uwagę kampanię marketingową w social media, powinni najpierw zastanowić się nad tym, która platforma wirtualna będzie dla nich odpowiednia (Facebook, Instagram czy inne aplikacje), określić cechy grupy docelowej oraz ustalić budżet. Specjaliści pracujący dla CleverAgency pomogą dobrać najlepszą dla danego biznesu strategię i udzielą wszelkich niezbędnych informacji na temat płatnej reklamy na Facebooku. Poniżej kilka wskazówek, które pozwolą każdemu biznesmenowi na poprawne sformułowanie swoich wymagań względem kampanii.
Określ cel marketingowy
Poprawne zdefiniowanie celu jest istotne, ponieważ to od niego zależy, jakie konkretne działania zostaną podjęte, ile zajmie organizacja przedsięwzięcia oraz ostateczny koszt. Płatna reklama na Facebooku daje wiele możliwości i pozwala na promowanie nie tylko usług czy produktów, ale i budowanie pozycji marki. Cena usługi jest uzależniona od wybranej strategii.
Cele marketingowe ujęte w systemie są zróżnicowane i pośród nich warto wymienić:
- zwiększenie oddziaływania zasięgów (gdy przedsiębiorca chce dotrzeć do jak najszerszej i najbardziej różnorodnej grupy odbiorców),
- rozpoznawalność marki (opcja istotna zwłaszcza dla firm, które dopiero rozpoczynają swoją działalność w branży i chcą zainteresować swoją ofertą jak największą liczbę konsumentów),
- zwiększenie ruchu (tego typu reklamy na FB odsyłają użytkowników bezpośrednio na stronę internetową firmy),
- poprawienie statystyk aktywności użytkowników (opcja wybierana przez przedsiębiorców, którym zależy na promowaniu konkretnych treści na fanpage’u Facebooka),
- zachęcenie do instalacji aplikacji na telefonach komórkowych lub tabletach,
- pozyskiwanie nowych kontaktów poprzez subskrypcję biuletynu,
- wysyłanie wiadomości marketingowych poprzez aplikację Messenger (dzięki temu można uzyskać bezpośredni kontakt z użytkownikiem, co służy do budowania pozytywnych relacji),
- konwersję (pomaga w zachęceniu użytkownika do podjęcia akcji na witrynie np. zakup produktu),
- sprzedaż z katalogu (zaawansowana dynamiczna płatna reklama na FB, której zadaniem jest zwiększenie sprzedaży produktów lub usług),
- promowanie na FB fizycznej lokalizacji sklepu.
Nasza firma może poprowadzić każdą kampanię marketingową, niezależnie od wybranego celu. Specjaliści z CleverAgency, kierując się informacjami podanymi przez klienta, dopasują najefektywniejszą formę promocji i reklamy FB w konkurencyjnej cenie, która przyniesie wymierne wyniki.
Wybierz grupę docelową
System Facebooka oferuje szereg opcji, które pozwalają na zdefiniowanie cech odbiorców kampanii marketingowej. Dzięki temu płatna reklama FB będzie wyświetlana konsumentom potencjalnie zainteresowanym ofertą handlową. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?
Facebook Ads umożliwia między innymi wybór lokalizacji. Jest to opcja kluczowa w przypadku reklamy firm, które działają na rynku lokalnym. Co więcej, istnieje możliwość określenia czy materiał promujący ma się wyświetlać osobom, które odwiedzają daną lokalizację czy jedynie jej mieszkańcom. Z pewnością ta opcja promowania na FB zainteresuje właścicieli hoteli i centrów wypoczynkowych czy właścicieli SPA. Kolejnym ważnym punktem jest wybór parametrów dotyczących wieku, płci oraz języka, którym posługują się odbiorcy. Dzięki temu reklama na Facebooku będzie się pojawiać na tablicy użytkowników, dla których dana usługa lub produkt są przeznaczone. System oferuje rozmaite ustawienia dodatkowe, które pozwolą na perfekcyjne targetowanie odbiorców. Ułatwia to stworzenie szczegółowej i skomplikowanej strategii na FB, np. promowana kampania będzie się wyświetlać singlom, kobietom w ciąży, mężczyznom w średnim wieku, nowożeńcom, studentom, sportowcom czy osobom pracującym w określonym zawodzie - możliwości jest wiele. Odpowiednie określenie grupy docelowej sprawia, że reklama wyświetlana na FB odnosi sukces i dociera do maksymalnej liczby konsumentów. Jeśli chcesz zainwestować w działania promocyjne, kampanie Facebook Ads to dobry i sprawdzony sposób na sprowadzenie klientów na firmowy fanpage i prezentowanie swoich marek.
Określ budżet i harmonogram promowania na Facebooku
Dzięki tej opcji można ustalić, czy płatna reklama na Facebooku ma się wyświetlać cały czas (bez daty zakończenia) czy będzie się rozpoczynała i kończyła w konkretnym dniu, co jest wygodnym rozwiązaniem, zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy chcą przygotować specjalny materiał związany ze świętami czy innymi ważnymi (z punktu widzenia marketingu, promocjami i reklamami) okresami w roku (Walentynki, Sylwester, Dzień Dziecka, Babci, Dziadka, Św. Patryka itp.). Oczywiście można tworzyć kampanie z wyprzedzeniem na podstawie wcześniej ustalonego planu działania.
Cena płatnej kampanii marketingowej na FB jest niezależna od ilości zestawów (pojedynczej grupy docelowej, do której jest kierowana). Struktura promocji na Facebook Ads obejmuje:
- kampanię z wybranym celem marketingowym,
- zestaw z określoną grupą docelową,
- kreację wizualną.
System rozliczeń zależy od wybranego celu reklamowego. Reklamodawca może zadecydować, czy chce płacić za pojedyncze kliknięcie, wyświetlenia, wejścia na stronę internetową czy unikatowy zasięg dzienny. Podczas ustalania budżetu należy zwrócić uwagę na poziom konkurencji na rynku, parametry dotyczące odbiorców oraz branżę, w której działa firma (znaczna konkurencja i wąska grupa docelowa sprawiają, że cena reklamy jest wyższa). Aby sprawdzić orientacyjny koszt promowania, warto przeprowadzić test modeli rozliczeniowych na podstawie aktualnych informacji udostępnianych w narzędziu Facebook Ads.
Dobierz odpowiednią kreację reklamy
Grafika czy wideo zachęcające do zakupu to kluczowy element, który decyduje o sukcesie reklamy na FB i kampanii promocyjnej w wirtualnym otoczeniu biznesowym. Nasi specjaliści mogą zająć się wszystkimi aspektami przedsięwzięcia, dobiorą format, przyciągające wzrok zdjęcie i wymyślą chwytliwy slogan, który będzie spójny z wizerunkiem marki. A wszystko to w atrakcyjnej cenie.
Facebook obecnie oferuje kilka ciekawych formatów, ułatwiających promowanie różnych typów produktów:
- karuzela – płatna reklama składająca się z dwóch lub więcej przewijających się elementów,
- obraz – umożliwia stworzenie zestawu aż sześciu różnych grafik (1200x628 px),
- film – na Facebooku może trwać nawet 60 minut, ale jedynie 60 sekund na Instagramie,
- pokaz slajdów – umożliwia tworzenie obrazów w formie pętli (maksymalnie 10),
- kolekcja – format odpowiedni dla telefonów komórkowych. Pozwala na mieszanie grafik i filmów.
Podczas pracy przy treściach wideo warto wkomponować ruchomy pasek z kontaktem do Twojej firmy. Dzięki temu każdy użytkownik, który przyjrzy się materiałowi, zobaczy dodatkowy komunikat. Nawet jeśli nie przejdzie na stronę firmową, będzie to element promowania. Wybór konkretnego formatu zależy od rodzaju materiałów marketingowych, preferencji reklamodawcy i tego, ile informacji ma on przekazywać.
Ile kosztuje reklama na Facebooku? Cena kampanii
Kampania prowadzona za pośrednictwem social mediów jest niezwykle elastyczna. Klient może zadecydować jaką kwotę chce przeznaczyć na promowanie produktu na FB. Specjalny konfigurator umożliwia wybór budżetu dziennego lub całkowitego. Z reguły minimalny koszt dzienny wynosi kilka dolarów, jednak ostateczna cena reklamy zależy od różnych czynników. Warto zaznaczyć, że wybrane wcześniej opcje można w każdej chwili zmienić, a nakłady finansowe zmniejszyć lub zwiększyć. System generuje ostateczny koszt usługi, opierając się na uzyskanym wyniku.
Cena reklamy na Facebooku a grupa docelowa
Cennik płatnych usług zmienia się w zależności od parametrów dotyczących odbiorców. Im szersza grupa promowania na FB, tym opłata będzie większa. Brak dokładnej specyfikacji sprawi, że kampanię obejrzą osoby, które nie będą nią zainteresowane, czego Facebook nie toleruje, ponieważ obniża to przyjemność korzystania z portalu. Z tego względu warto dokładnie określić profil odbiorcy. Jednocześnie należy zaznaczyć, że cena promocji zależy również od konkurencji. Firmy, które oferują podobne produkty i chcą docierać do klientów o podobnych cechach, często muszą płacić za reklamę na FB dużo więcej. Dzieje się tak, ponieważ system wyświetla tylko kilkanaście kampanii dziennie na tablicy jednego użytkownika, więc algorytm wybiera, który materiał marketingowy ma się pojawić. Wyższa opłata gwarantuje, że reklama się pojawi. Kliknięcie linku przez osobę należącą do wąskiej, specjalistycznej grupy może kosztować nawet kilkadziesiąt złotych.
Promowanie na FB produktu a Wskaźnik Trafności
Opcja pozwala na sprawdzenie, czy kampania marketingowa mająca na celu promowanie na FB firmy, spełnia swoją funkcję i jest dobrze odbierana przez konsumentów (kontroli podlega ilość pozytywnych reakcji, takich jak polubienia, udostępnienia, komentarze). Dzięki obserwacji tego współczynnika można upewnić się, czy grupa docelowa została poprawnie zdefiniowana. Warto regularnie analizować reakcję na reklamę, ponieważ jeśli odbiorcy są z niej niezadowoleni, może to wpłynąć nie tylko na wizerunek firmy, ale i na opłaty za usługę. Brak reakcji czy reakcje negatywne są niepożądane i doprowadzają do wzrostu ceny. Poza tym Facebook może odrzucić reklamę, która nie spełnia jego wewnętrznych standardów. Przed wykupieniem kampanii marketingowej w social mediach należy zapoznać się z regulaminem i skonsultować ze specjalistą. Pracownicy CleverAgency chętnie pomogą lub przygotują całą strategię promocji.
Podatek od płatnej reklamy na FB
Platforma nakłada na reklamodawcę podatek. Jego wysokość zależy od tego, czy kampania jest prowadzona do celów prywatnych, czy biznesowych. Podatek VAT jest ujęty na fakturze. W tym miejscu należy zaznaczyć, że raz wybrany w menadżerze cel jest trudny do zmiany właśnie ze względu na te dodatkowe opłaty.