Koszt reklamy na Facebooku to wiele zmiennych, które kontrolujesz. Przede wszystkim trzeba wiedzieć dokładnie czego się chcę od takiej reklamy, aby później wiedzieć jaki dokładnie budżet na to wydać. Przykładowo, jeśli Twoim celem jest uzyskanie 400 nowych użytkowników odwiedzający Twój profil to koszt ten będzie mniejszy niż w przypadku uzyskania 1000 polubień.
Zmiennych, które wpływają na cennik Facebooka jest wiele. Na przykład:
• Rodzaj urządzenia, na którym ma się pojawić reklama – reklama na urządzeniu mobilnym powinna być mniejsza niż np. na komputerze czy laptopie.
• Konkurencja – jeśli Twoja grupa odbiorców jest taka sama jak większości firm to cena będzie zależna od ilości fanpage z podobną grupą docelową; im mniej tym lepiej, ilość reklam z podobnymi produktami jest ograniczona.
• Grupa docelowa – to samo dzieje się w przypadku grupy docelowej, którą wybierzesz. Zapłacisz więcej jeżeli będzie ona bardzo szeroka i mało sprecyzowana; istnieje szansa do trafienia na odbiorców niezainteresowanych Twoją reklamą. Niestety działa to tak samo w drugą stronę- jeśli grupa docelowa okaże się zbyt wąska to automatycznie pojawi się mała aktywność na Twojej stronie przez co również stracisz.
• Produkt – sam produkt jest bardzo ważną zmienną. Jeśli reklamujesz rzeczy codzienne użytku, po okazyjnej cenie, koszt reklamy może okazać się inny niż gdy reklamą będą luksusowe samochody klasy A.
• Sezonowość – wiadomym jest, że nie każdy produkt można reklamować o każdej porze roku. Łyżwy, narty, czy sanki nie będą się tak dobrze sprzedawać latem, a rolki, deskorolki i hulajnogi zimą. Podobnie dzieję się na stronie Facebook. W okresach Bożego Narodzenia, Wielkanocy czy inny świąt można spodziewać się większych stawek za reklamę.
• Kraj odbiorców– ze względu na inną walutę stawki mogą uleć diametralnej zmianie mimo tego, że liczna wyświetleń może być taka sama jak w przypadku krajowych odbiorców.
• Waluta – to w jakiej walucie zamierzasz płacić za reklamę ma finalny wpływ na cały budżet. Facebook nie pobiera prowizji, ale Twój bank już może. Dlatego ważny jest wpływ kursu walutowego na kurs bankowy. Najbardziej opłacalne jest używanie konta reklamowego w walucie banku i obiorców.
• Cel reklamy – najważniejsza zmienna, którą można podzielić na dwie kategorie:
1. Rozpoznawalność – czyli generowanie możliwie jak największych ilości wyświetleń. Głównymi celami jest rozpoznawalność marki i zasięgi.
Pierwszy cel sprawia, że algorytm wysyła naszą reklamę do użytkowników zainteresowanych Twoją branżą. W ten sposób zapewnisz sobie zapamiętanie reklamy na dłużej.
Zasięgi natomiast służą po to aby budować świadomość Twojej marki u szerszej grupy odbiorców niż tylko zainteresowanych tematem. Jest to tańszy i bardziej popularny sposób szerzenia rozpoznawalności.
2. Rozważanie zakupu – jest stosowane w kolejnym etapie promocji, która skupia się na podniesieniu wyników sprzedaży. Celami są:
- ruch- najczęściej wybierany cel; najłatwiejszy dla początkującego reklamującego i stosunkowo najtańsza opcja; tutaj stawia się na zainteresowanie odbiorcy, liczy się ilość przekierowań na stronę czy aplikację; podczas takiej reklamy najlepiej stawiać na zdjęcia, niż video
- aktywność- ten cel zachęca do komentowania, udostępniania i lajkowania
- instalacja aplikacji- czyli zachęcenie odbiorcy do zainstalowania aplikacji klikając w link
- kontakty- jest to cel idealny dla bezpośredniej obsługi klienta (nieruchomości, turystyka, banki); podczas tworzenia reklamy należy skonfigurować formularz zawierający numer telefonu lub adres email potencjalnego zainteresowanego
- wiadomości- w reklamie zamieszczana jest zachęta do kontaktu na Messengerze; taka forma aktywności wymaga od Ciebie szybkiej i profesjonalnej odpowiedzi na wiadomości
- wyświetlenia video- cel ten został stworzony dla firm, których produkty chce się oglądać jak np. firma zajmująca się kamerowaniem uroczystości czy reklam
Im więcej punktów ma spełnić Twoja reklama tym wyższa będzie jej cena.
Rankingi i kontrola wydatków
Tworząc reklamę przez Menedżer Reklam otrzymujesz ranking trafności, wskaźnika aktywności i współczynnika konwersacji. Co to daje? W ten sposób możesz dowiedzieć się w jakim położeniu jest Twoja reklama. Im lepiej wypada tym większa ilość aktywności i wyświetleń. Jest to tylko sugestia! Nie trzeba kierować się tylko i wyłącznie rankingiem, ale na pewno pomoże.
Facebook daje możliwość kontrolowania budżetu i przypisywania kwoty pod daną aktywność. Jednak jeśli przeznaczona ilość pieniędzy będzie za niska to reklama może w ogóle się nie wyświetlić. Jeśli uaktywnisz kampanie to stawka zostanie podana automatycznie i jeżeli jest taka potrzeba można ją obniżyć ręcznie.
CPM I CPC – CO TO JEST?
CPM CZYLI „cost per mille”– cena za 1000 wyświetleń. Jeśli Twoje CPM to 50 zł tzn. że każde 1000 wyświetleń będzie kosztowało Cię 50 zł. Nie oznacza to jednak, że zyskałeś 1000 nowych odbiorców. Reklama może wyświetlić się kilka razy tej samej osobie. Taka forma jest bardziej opłacalna dla dużej liczby kliknięć.
CPC CZYLI „cost per click” – koszt poniesiony w momencie kliknięcia w link. Jeśli Twoje CPC wynosi 3 zł to płacisz za każde kliknięcie 3 zł. CPC daje bezpieczeństwo wyświetleń. Nie jest ważnym to ile osób zobaczyło reklamę, ale ile osób w nią kliknęło. W tym wypadku ważne jest określenie dokładnej grupy docelowej, aby ta była zainteresowana produktem i chciała dowiedzieć się o nim więcej. Ważny jest tutaj również dobór treści i grafiki tak, aby nie została mylnie zinterpretowana. Tracisz w momencie kiedy przypadkowe osoby będą wchodzić w Twoją reklamę i niczego nie kupować.
Podsumowując nie ma idealnego przelicznika ceny reklamy na Facebooku. Ilość zmiennych jest tak duża, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Ważnym jest jednak wiedzieć, czy opłaca się nam taka reklamę stworzyć czy nie. Liczba celów, budżetu i ogólnych kosztów wymaga analitycznego myślenia i inwestycji. Jeśli nie czujesz się na siłach i nie chcesz samodzielnie takiej reklamy stworzyć zawsze możesz zwrócić się do agencji reklamowej, która zrobi to za Ciebie. W ten sposób będziesz miał pewność, że wydane pieniądze zwrócą się.